Wat is Chiptuning?

Audi A1

Chiptuning: Meer rijplezier door modificatie van de voertuigelektronica

In moderne voertuigen wordt de motor door een kleine computer bestuurd en gecontroleerd. Deze computer, het zogenaamde stuurorgaan, is door middel van kabels en stekkers met de motor verbonden. Als motorstuurorgaan neemt het analoge en digitale signalen in ontvangst en berekent het op basis daarvan stuurbevelen voor de ontsteking, inspuiting, regeling van de uitlaatgassen en zo verder.

In principe zijn er met betrekking tot chiptuning twee mogelijkheden om het vermogen van een motor op te voeren: via een extra elektronisch stuurorgaan of door middel van zogenaamde OBD-tuning.

Rijplezier met RaceChipChiptuning via een extra stuurorgaan

Bij chiptuning door middel van een extra stuurorgaan monteert u zelf of een atelier een extra elektronisch stuurorgaan, dat met de motor en met het eigenlijke motorstuurorgaan verbonden is. Er wordt bouwkundig dus niets aan de motor of aan het motorstuurorgaan veranderd.

De werking is uiterst eenvoudig: de elektronica van het extra orgaan verandert de motorsturing in real time. Ze optimaliseert de kenvelden meerdere duizenden keer per seconde en zorgt zo voor een duidelijke en meteen voelbare opvoering van het vermogen. Tegelijkertijd zorgt dit – bij een ongewijzigde rijstijl – voor een daling van het brandstofverbruik.

Bij deze variant van chiptuning blijft het programma voor de bescherming van de motor ongewijzigd. Er bestaat geen gevaar dat de afzonderlijke motorcomponenten overbelast raken. Indien uw voertuig een beperkte maximumsnelheid (V-Max) heeft, blijft deze bestaan. Ook de originele software van het voertuig blijft hetzelfde.

RaceChip Module als extra stuurorgaan

RaceChip One, RaceChip Pro2, RaceChip Ultimate

De RaceChip vermogensopvoering is beschikbaar in drie varianten: RaceChip Ultimate, RaceChip Pro2 en RaceChip One

RaceChip Chiptuning is zo eenvoudig geconcipieerd dat u doorgaans zelf de montage voor uw rekening kunt nemen. Bij de meeste voertuigen kunt u de klus in zelfs 10 tot 15 minuten klaren, en dat zonder speciale werktuigen. Het enige wat u moet doen, is de RaceChip Module door middel van een eenvoudig stekkersysteem met de motor en het motorstuurorgaan verbinden, de RaceChip Module bevestigen, en u bent klaar.

Bij de RaceChip Chiptuning kunt u de opvoering van uw motorvermogen individueel aan uw eigen rijstijl aanpassen, indien u van de voor uw voertuig geoptimaliseerde basisinstellingen wilt afwijken. U kunt “maximaal vermogen”, “brandstof besparende Eco-Tuning” of een handige mix van beide instellen.

De vermogensinstelling per draaischakelaar wordt u in deze video uitgelegd:

Opmerking: deze video vertelt over de vermogensinstelling per draaischakelaar aan de hand van de RaceChip Module voor Common Rail-dieselmotoren. Andere videotutorials vindt u in ons Supportcenter.

Wanneer u uw voertuig op een later tijdstip verkoopt of in geval van leasing-voertuigen kunt u de RaceChip Module ook weer demonteren. Na de demontage is het in principe niet meer te zien dat de wagen ooit met chiptuning uitgerust is geweest. Met een nieuwe kabelboom kunt u uw RaceChip Module eventueel opnieuw in uw nieuwe voertuig monteren. Contacteer ons voor meer details.

Chiptuning door middel van OBD-tuning

Bij OBD-tuning wordt de originele voertuigsoftware gewijzigd. De software wordt via de diagnose-interface in het motorstuurorgaan van het voertuig gelezen, op de PC door gespecialiseerde programma’s veranderd en opnieuw in het motorstuurorgaan vastgelegd. In vele gevallen wordt ook de originele chip door een tuningchip vervangen.

Een voordeel van OBD-tuning is dat de V-Max (beperkte maximale snelheid) ongedaan kan worden gemaakt. Bovendien kan in geval van OBD-tuning onder bepaalde omstandigheden een hogere opvoering van het vermogen bereikt worden dan bij chiptuning door middel van een extra stuurorgaan.

Nadelen van OBD-tuning

Omdat bij OBD-tuning de functies ter bescherming van de motor uitgeschakeld kunnen worden, is motorschade niet uit te sluiten.

Het kan zijn dat het getunede voertuig op grond van de tuning-software niet langer gediagnosticeerd kan worden. Wanneer dat gebeurt, kunnen garages en werkplaatsen de foutcodes niet meer lezen en kunnen reparaties bijgevolg niet langer optimaal uitgevoerd worden.

De tuning kan achteraf niet zelf afgesteld worden, maar moet door een bezoek bij de tuner ter plaatse aangepast worden.

Omdat voor ons bij RaceChip de voordelen van de chiptuning door middel van een extra stuurorgaan zwaarder wegen, hebben wij voor deze variant van chiptuning gekozen.

Bij de montage van beide soorten chiptuningmodules moeten in Duitsland bepaalde wettelijke voorschriften in acht worden genomen. U kunt hier meer over lezen in onze wettelijke informatie.